Jakie zmiany SEO czekają nas w 2018 roku

Miniony rok 2017 przyniósł spory wzrost zainteresowania marketingiem online. Coraz większą uwagę internautów przykuwa w szczególności dział SEO. Zapewne dlatego, że jest to dziedzina, która nieustannie podlega rozwojowi. Wyszukiwarka Google jak co roku wprowadza sporo uaktualnień w algorytmie, który odpowiada za serwowanie precyzyjnie dopasowanych rezultatów wyszukiwania. Warto więc pogłębić temat i sprawdzić jakie zmiany SEO czekają nas w 2018 roku.

Mobile First Index

Każda strona w internecie jest skanowana przez roboty indeksujące, które sprawdzają jej zawartość. W ten sposób powstaje gigantyczny katalog, w którym zbierane są właśnie wszystkie te dane. Następnie z owego katalogu czerpane są informacje, które służą do formułowania rankingu Google i wyświetlania jak najbardziej wartościowych wyników na dane zapytania użytkowników.

Z badań Global Stats przeprowadzonych przez firmę StatCounter, wynika, że w roku 2017 mobilne urządzenia wygenerowały 52 procent odsłon internetowych, podczas gdy komputery stacjonarne i inne urządzenia tego typu 48 procent. Ogólne statystyki pokazują, że w 2016r. po raz pierwszy ruch z urządzeń mobilnych w sieci wyprzedził ruch z komputerów stacjonarnych. Od tamtej pory tendencja jest ciągle wzrostowa przez co aktualizacja Mobile First Index jest odpowiedzią na ze strony Google na Trend wśród użytkowników wyszukiwarki.

Oczywiste jest, że użytkownicy mobilni poruszą się po sieci inaczej niż użytkownicy komputerów stacjonarnych, mają także inne oczekiwania i ograniczenia. Każdy właściciel strony, który rozumie siłę internetu, już dawno zadbał o dostosowanie jej do urządzeń mobilnych. Witryna, która nie jest responsywna (nie dostosowuje się do ekranu) nie jest przyjazna użytkownikowi.

Mobile First Index to najnowsze działania firmy Google, która mają zmobilizować właścicieli stron do dostosowania swoich witryn do urządzeń mobilnych. Już od kilku lat tworzone są takie rozwiązania, lecz dopiero teraz nabrały prawdziwego rozpędu.

 

Jak przystosować swoją stronę do Mobile First Index?

Mobile First Index jak wynika z informacji udzielanych bezpośrednio przez Google będzie polegać na ocenie w pierwszej kolejności wersji stron mobilnych, a w drugiej wersji Desktop. To znacząca zmiana, ponieważ dotychczas było zupełnie odwrotnie. Aktualizacja będzie miała na celu ocenianie strony między innymi na podstawie jej responsywności, tekstu czy grafik z atrybutami alt bazując oczywiście w pierwszej kolejności na wersji responsywnej.

Wprowadzenie aktualizacji spowoduje z pewnością istotne zmiany w organicznych wynikach wyszukiwania. Webmasterom zalecamy ze szczególną uwagą przeanalizować najdrobniejsze elementy na stronach swoich klientów, które mogą powodować nawet najmniejsze nieprawidłowości w poprawnym wczytywaniu się strony w wersjach mobilnych.  

Skuteczne kroki w przygotowaniu się do zmian

Po pierwsze, sprawdźmy jak nasza strona zachowuje się na urządzeniu mobilnym. Rekomendowane narzędzie do przeprowadzenia tego typu testu można znaleźć pod adresem https://search.google.com/test/mobile-friendly. W wielu przypadkach na mniejszych tabletach lub telefonach Content witryny może być ograniczony w porównaniu z komputerami stacjonarnymi (mogą np. być niewyświetlane boczne bloki tekstowe). Jeśli nasza strona nie jest responsywna, powinniśmy jak najszybciej pomyśleć o kontakcie ze specjalistą, który efektywnie przeprowadzi optymalizację strony pod kątem wersji mobile. Jeśli witryna dostosowuje się do każdego ekranu – świetnie! Należy jednak sprawdzić czy jej zawartość na urządzeniu przenośnym jest odpowiednio ułożona i czy klikalność w linki jest odpowiednio swobodna. Warto również sprawdzić taką stronę w różnych rozdzielczościach.

Wyskakujące pop-upy nie są pozytywnie postrzegane przez Google, ponieważ utrudniają i ograniczają użyteczność strony, dlatego nie rekomendujemy stosowania tego typu rozwiązań.

 

Zapowiedziana “szybka aktualizacja od Google”

W ostatnich dniach na oficjalnym blogu Google pojawił się wpis o planowanej aktualizacji algorytmu polegającą na włączeniu w główne czynniki rankingowe szybkości ładowania się stron na urządzeniach mobilnych. “Szybka aktualizacja”, bo tak nazwało ją Google będzie obowiązywać od lipca 2018 roku. Z pewnością ucierpią na tym strony, które wolno się ładują w wersjach responsywnych. Warto przeprowadzić test szybkości strony za pomocą narzędzia https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ i przygotować się na nadchodzącą zmianę. Google jednak będzie przymykać oko powolne witryny serwujące wartościową treść pod kątem celów zapytań użytkowników, ponieważ priorytetem jest dostarczanie wartościowych treści pod dane zapytania. Więcej informacji na ten temat znajdziecie klikając w ten link.

 

Aktualizacja Meta Description i Title

Kolejną ciekawą zmianą, która weszła w życie już z początkiem 2018 roku jest wydłużenie meta opisów ze 160 do 300 znaków. Meta Description to opis strony, który znajduje się zaraz pod jej tytułem oraz adresem.

Co prawda nie wpływa on bezpośrednio na pozycję strony w wyszukiwarce, jednak prawidłowo skonstruowany zwiększa ilość kliknięć w witrynę, a to ma już wpływ ranking strony i ruch z naturalnych wyników wyszukiwania.

Zwiększona została także ilość znaków w title (z 60 do 70). Dla pozycjonowania znacznik ten ma bardzo dużą wagę.  Warto wspomnieć jak powinien wyglądać dobry title. Na pewno powinniśmy wystrzegać się powtarzania, niestety małe i średnio strony dość często stosują powtarzanie title. Ważną rolę odgrywają tu słowa występujące na samym początku. W przypadku tytułów powinniśmy unikać pustych słów, które nic nie wnoszą w wyszukiwaniach.

 

Algorytmy Google – co nowego?

Nie każdy wie, że Google stworzyło specjalny ranking do oceny zdjęć. NIMA – Neural Image Assessment to specjalne oprogramowanie potrafiące ocenić estetykę danej fotografii w skali od 1 do 10. Do tej pory mierzone były tylko powszechne kwestie takie jak np. ostrość czy odpowiednio dobrana ekspozycja. Teraz nowy algorytm Google będzie oceniał zdjęcia dokładnie pod względem ich estetyki. Będzie mógł być używany bezpośrednio w aplikacji aparatu Zdjęcia Google, która automatycznie tworzy albumy najładniejszych zdjęć https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.photos&hl=pl. Algorytm będzie mógł także pomóc w edycji zdjęć, wystarczy tylko, że klikniemy przycisk automatycznej poprawki i od razu zostaną podniesione takie parametry jak kontrast, cienie, światła i kolory. Takie rozwiązanie z pewnością pomoże początkującym fotografom.

 

Podsumowując „Mobile First Index” oraz „Szybka Aktualizacja” na pewno pogłębi różnice między urządzeniami mobilnymi a desktopem, wymuszając na webmasterach skupienie większej uwagi na analizowaniu ruchu właśnie z tych urządzeń. Dzięki przystosowaniu swojej strony do urządzeń mobilnych, ułatwisz potencjalnym klientom bezproblemowe dotarcie do swojej oferty. Robotom z wyszukiwarek pomoże to w poprawnym indeksowaniu zawartości tej domeny. Wiemy już, że rok 2018 będzie rokiem poświęconych głównie responsywnym wersjom witryn. Mając je na uwadze, na pewno nie zostaniemy w tyle i będziemy spokojni o naszą konkurencję.



Dodaj komentarz

Zaufali nam:

VoicePIN.com_-1